'Samen Leren, Samen leven, Samen Leren Leven'
Missie
‘Samen leren, Samen Leven, Samen Leren Leven’
De Pionier staat voor nieuwsgierigheid. De verwondering en vragen van leerlingen, die met een open blik de wereld in kijken, stellen leerkrachten voor de uitdaging om die leerlingen een volgende stap in hun ontwikkeling te laten maken.
Visie
De wereld om ons heen is volop in beweging en vraagt van ons als school dat wij leerlingen kennis laten maken met de wereld en de samenleving. Dit doen wij door kennis aan te bieden en vaardigheden aan te leren op het gebied van samenwerken en samen leren en omgaan met elkaar.
De vijf Pijlers
De Pionier werkt vanuit missie, visie en vijf pijlers als wij werken aan ons onderwijsaanbod, schoolontwikkeling en vormen de basis voor het leren op de Pionier. Deze vijf pijlers zijn: Nieuwsgierigheid, Eigenaarschap, Samenwerken, Talent en Creativiteit.
- De pijler nieuwsgierigheid is een drijfveer voor onderzoeken en leren. Van nature is een kind heel nieuwsgiering om de wereld te ontdekken. De mate van nieuwsgierigheid heeft een positief effect op leren en daarom willen wij dit zoveel mogelijk stimuleren en bewaken.
- De pijler eigenaarschap is de mate waarin een leerling verantwoordelijkheid neemt voor het eigen leerproces en handelen. Door een leerling in dit proces te begeleiden en ondersteunen, krijgt het inzicht in het eigen handelen en leert het daarop te reflecteren. Eigenaarschap stimuleert de motivatie en betrokkenheid.
- De pijler samenwerken is een basis voor democratisch burgerschap. In ons onderwijs ervaart een leerling de waarde en de betekenis van samenwerken.
- De pijler talent is datgene waar een kind energie van krijgt en stimuleert de intrinsieke motivatie.
- De pijler creativiteit is het stimuleren van het vermogen te denken buiten kaders en verrassend zijn in het bedenken van oplossingen.