Het onderwijs van de Pionier
Leren Anders Organiseren
De Pionier heeft leren anders georganiseerd en werkt vanuit units. Een unit bestaat uit mentorgroepen met leerlingen van twee of drie leerjaren (volgens het reguliere jaarklassensysteem) die les krijgen van een unitteam. Dit team bestaat uit leerkrachten, onderwijsassistenten en vakleerkrachten. Door op deze manier te werken, kunnen we beter inspelen op de verschillen in ontwikkeling en onderwijsbehoeften van onze leerlingen.
De unit is een dynamische minimaatschappij waar leerlingen samenwerken, verantwoordelijkheid leren nemen en hun talenten ontdekken. Projectmatig werken en betekenisvol leren staan centraal. Zo leren onze leerlingen niet alleen basisvaardigheden, maar ook hoe ze deze toepassen in de praktijk.
Benieuwd hoe dat eruitziet? Bezoek onze school en ervaar zelf hoe wij leren anders organiseren!
Onderwijs op de Pionier: Projectmatig werken
Op de Pionier staat de brede ontwikkeling van leerlingen centraal. Ons onderwijsaanbod is betekenisvol en projectmatig ingericht, waarbij zaakvakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek worden verweven in boeiende projecten. Ook taal, lezen en rekenen krijgen een geïntegreerde plek binnen deze aanpak.
Wij beginnen bij de directe leefwereld van onze leerlingen en breiden dit geleidelijk uit naar bredere, maatschappelijk relevante onderwerpen. Onderzoekend en ontdekkend leren vormen hierbij de kern. Leerlingen worden gestimuleerd om eigen vragen te stellen, actief op zoek te gaan naar antwoorden en hun nieuwsgierigheid te benutten.
Creativiteit, nieuwsgierigheid, eigenaarschap, samenwerken en talenten zijn de pijlers (kernwaarden) in ons onderwijs. . Binnen de projectmatige aanpak ontwikkelen leerlingen kennis en vaardigheden in samenhang. Plannen, samenwerken en reflecteren spelen een belangrijke rol, terwijl leerlingen leren hun kennis en vaardigheden toe te passen in een bredere context.