Werkwijze

Units en mentorgroepen

Elk kind is anders. Elk kind leert anders. Op een ander niveau of op een andere manier. Door de leerstof op diverse manieren aan te bieden, ontdekken onze kinderen hoe zij het beste leren. We kiezen er daarom voor om te werken in units, die weer onderverdeeld zijn in mentorgroepen. Doordat in een mentorgroep leerlingen van verschillende leerjaren en niveau's bij elkaar zitten, vinden kinderen gemakkelijk aansluiting. Begrijp je het nog niet helemaal? Dan schuif je aan waar het nogmaals of anders wordt uitgelegd. Snap je het al? Dan ga je bij het groepje zitten dat zelfstandig gaat werken of extra aanbod krijgt.
 
Dit jaar hebben we twee units. Unit 1 met leerlingen uit groep 1 en 2. En Unit 2 met kinderen uit groep 3, 4 en 5. Elke mentorgroep binnen een unit heeft zijn eigen leerkracht (mentor) waar de kinderen de dag mee beginnen en de dag mee afsluiten. Bovendien houdt de mentor samen met de leerling zijn of haar leerlijn in de gaten. In overleg maken ze een plan om de gestelde doelen te bereiken.  Zo leren de kinderen verantwoordelijk te zijn voor hun eigen ontwikkeling.

Bron

DePionier_DEF from FietsAwards on Vimeo.


Thematisch en vakoverstijgend werken

Na elke vakantie starten we met een nieuw thema. De lessen zijn gekoppeld aan dit thema. Zo is tijdens het thema "feest" de schrijfdans in de vorm van een taart, worden er bij rekenen grammen suiker en meel afgewogen voor het bakken van een oliebol en plakt uw kind in Unit 1 reeksen vlaggetjes in volgorde van kleur. We sluiten op deze manier aan bij de belevingswereld van uw kind. Die ervaart dat alles in het dagelijks leven met elkaar te maken heeft. Om dit tastbaar te maken, ontvangen we op school gastdocenten. Ouders of andere professionals die vanuit hun expertise en vakgebied een gastles geven. Denk aan een weddingplanner die uitlegt wat je allemaal regelt voor een bruiloft, of een medewerker van de gemeente die vergunningen voor feesten verleent.